Oululaisen taksiyhtiön johtaja hämmästyi, kun näki slovakialaisyhtiön brändin – sekä taksit että logo olivat i:n pistettä myöten kuin Oulussa

Toimitusjohtaja sanoo Otaxin käyttäneen puoli miljoonaa euroa brändiin, ja nyt slovakialaisfirmalla on samanlainen.

Slovakialaisen taksifirman taksien graafinen ilme vaikuttaa hyvin paljon samalta kuin Oulun aluetaksilla Otaxilla. Jopa auton kyljessä oleva vip-taksin logo on i:n pistettä myöten samanlainen.

Otaxin toimitusjohtaja Ville-Veikko Pohjola kertoo, että asia tuli ilmi, kun hän huomasi netissä kuvia slovakialaisista takseista.

– Tuntuu pahalta puhua koko aiheesta. Kyllä tämä loukkaa, olemme laittaneet brändäykseen yli puoli miljoonaa euroa.

Pohjolan mukaan Otaxilla ja Etaxilla on autojen graafisen ilmeen lisäksi myös samanlaisia oheistuotteita, kuten mukeja. Hän uskoo, että Otaxin autojen ja eri tuotteiden kuvia on tullut Etaxille vastaan esimerkiksi somessa.

Yhtiön Facebook-sivuilla on oululaista taksifirmaa muistuttavia kuvia toukokuusta 2019 alkaen. Otaxin nykyisen brändin luominen alkoi noin kolme vuotta sitten.

Pohjola kertoo, että he ovat olleet yhteydessä slovakialaiseen taksifirmaan, mutta toistaiseksi vastausta ei ole saatu.

Myöskään Yle ei tavoittanut Etaxia kommentoimaan asiaa.

"Jossain on onnistuttu, jos se kelpaa kopioitavaksi"

Otaxin graafisen ilmeen on suunnitellut oululainen bränditoimisto Brandstein. Yrityksen perustaja ja suunnittelujohtaja Tuomas Mujunen oli hämmentynyt, kun kuuli slovakialaisyhtiön ilmeestä.

– Tosin ehkä tämä osoittaa sen, että jossain on onnistuttu, jos se kelpaa kopioitavaksi.

Mujusen mukaan kopiointi on niin ilmiselvä, ettei kyse voi olla sattumasta. Hän arvelee, että slovakialaisyhtiö on saanut nopeasti ja vaivattomasti uuden ilmeen – lainaamalla sen kaukaa toiselta puolelta Eurooppaa Oulusta.

Keskustele aiheesta perjantaihin kello 23:een saakka!


Lähde - YLE Uutiset
Linkki - https://yle.fi/uutiset/3-11218916
Päivämäärä - 2020-02-20

Jaa linkki:

Moi mainos