Näin tilaat taksin

Mobiilikäyttäjänä voit tilata taksin klikkaamaalla taksihaun löytämää taksinumeroa. Tilausnumero on yleensä maksullinen, huomio hinta ennen kuin soitat. Tilatessasi varmista käyttämäsi maksuvälineen toimivuus. Taksihaku Etsitaksi.fi toimii ainoastaan yhteystietojen välittäjänä, eikä vastaa varsinaisista taksinvälitys- tai kuljetuspalveluista.

Useimmilla taksikeskuksilla on käytössä tilaussovelluksia joiden avulla taksin tilaus on yleensä maksutonta. Linkit näihin sovelluksiin näkyvät hakutuloksissa. Taksikeskuksen nimeä klikkaamalla löydät myös muita lisätietoja mm. kuljetushinnaston.

Näin tilaat venetaksin

Mobiilikäyttäjänä voit tilata venetaksin klikkaamaalla taksihaun löytämää venetaksinumeroa. Tilausnumero on yleensä normaalihintainen matkapuhelinnumero, huomio kuitenkin hinta ennen kuin soitat. Tilatessasi varmista käyttämäsi maksuvälineen toimivuus. Taksihaku Etsitaksi.fi toimii ainoastaan yhteystietojen välittäjänä, eikä vastaa varsinaisista venetaksien kuljetuspalveluista.

Venetaksi on suotavaa tilata hyvissä ajoin. Yrittäjillä on käytössään erikokoista kalustoa, varmista tarvitsemasi kuljetuskapasiteetti tilatessasi kuljetusta. Osa yrittäjistä liikennöi myös kelirikon aikana.

Näin tilaat kela-taksin

Jos sinulla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, tilaa taksi alueellisesta tilausnumerosta. Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun. Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaasi.

  1. Tilaa matka edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00. Tilaa matka alueellisesta numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
  2. Puhelun yhteydessä saat tiedon, mihin aikaan auto noutaa sinut. Samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia, mikä saattaa vaikuttaa matkustusaikoihin. Lue lisää matkojen yhdistelystä.
  3. Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, soita uudelleen alueelliseen tilausnumeroon.
  4. Jos tilaamasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, ilmoita siitä viipymättä alueelliseen tilausnumeroon.
  5. Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi ennen matkan alkamista.

Miten toimin, jos tilattu taksi ei tule ja joudun tekemään matkan muulla tavoin?

Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että kaikki maakunta-alueen asiakkaat saavat taksin tilauksensa mukaisesti. Jos tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään ennalta sovittua taksimatkaa, jolloin joudut turvautumaan muuhun matkustustapaan, ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen. Tilausvälityskeskus korvaa sinulle muulla tavoin tehdystä matkasta aiheutuneet tarpeelliset kustannukset täysimääräisesti.

Vakiotaksiasiakkaat

Jos käyttämäsi kuljettaja ei aja Kelan korvaamia taksimatkoja 1.7 jälkeen, ole yhteydessä oman alueesi tilauskeskukseen selvittääksesi, miten saat vakiotaksin käyttöösi.

Alueelliset tilausnumerot

Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavia matkan järjestämiseen liittyviä tietoja:

  • peruste taksin käytölle (terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet)
  • nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää (esim. sairaala)
  • kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdolliset apuvälineet ja apteekissa käynti
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.



Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Lisää ohjeita kelan sivuilta.

Lähde: Kela

Linkki: https://www.kela.fi/nain-tilaat-taksin

Jaa linkki:

Etusivulle